minmatlada.blogg.se

Min mat, min matlåda

saffransrutor

Kategori: Jag bakar

 
Idag firas svägerskan son som fyllde år igår. Som ni vet brukat ja passa på o baka när vi e bortbjudna. Så idag passade jag på o testa ett nytt påhitt. Nämligen saffransrutor. Tog inspiration från snoddas/mockarutor :)
 
Så här har ni mitt recept:
150 g smör
2 ägg 
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk 
2 kuvert med saffran som man Mortlar med 1 tsk socker som man sedan har i ca 1 msk vaniljvodka
 
Glasyr:
200 g smör
1 msk vaniljsocker 
Ca 7 dl florsocker 
1 msk pressad citron 
 
Så här gör du:
 
Börja med att smälta smöret, låt den sedan svalna
Vispa under tiden ägg o socker poröst.  Tillsätt övriga torra ingredienser, blanda i saffranet o smöret och ha till sist i mjölken under omrörning. 
 
Grädda därefter på 175 grader i nedre delen av ungen i ca 15 min (kakan ska vara helt klar känn med sticka) låt kakan sedan svalna helt.
 
Under tiden kan du göra glasyren, du smälter smöret och tillsätter ingredienserna under omrörning, ha dock inte i hela florsockret samtidigt. Ha glasyren över kakan och strö kokos över glasyren. 
 
Det är ganska mycket Glasyr då ja gillar de, så om ni önskar kan man lätt halvera glasyren men ja älskar denna Glasyr. 
 
Kommentera inlägget här: