minmatlada.blogg.se

Min mat, min matlåda

bounty brownie i långpanna

Kategori: Jag bakar

 
 
Min systerson hade beställt denna kaka av mig till hans födelsedagsfest me kompisarna och de e juh självklart att moster bakar till sin lilla älskling. Så sagt o gjort :) 
 
Här har ni de ultimata receptet för choklad o kokosälskare:
 
Brownien:
200 g smör
1, 5 dl kakao
4 ägg
4 dl socker
3,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
Ev. En näve me kokosflingor
 
Gör såhär:
1.Klä en långpanna med bakplåtspapper min va ca 25×38 cm 
2. Smält smöret i en kastrull och rör sedan i kakaon och ställ åt sidan för att svalna.
3. Vispa ägg och socker poröst.
4. Rör ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker (blanda för hand) 
5. Tillsätt smör blandningen och ev kokosen och blanda till en jämn smet. 
6. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 min, låt sedan svalna och gör under tiden bountykokos en. 
 
 
Bountykokos: (man skulle lätt kunna dubbla denna)
150 g smör
300 g riven kokos
6 dl florsocker
1,5 dl vispgrädde 
 
Gör såhär:
1. Smält smöret, ta bort från värmen
2. Rör ner övriga ingredienser
3. Bred massan över bounty
4. Ställ formen i kylskåp gärna över natten
5. Bred smält choklad över och strö lite kokos över
 
6. Ät och njut :)
Kommentera inlägget här: