minmatlada.blogg.se

Min mat, min matlåda

tiramisu

Kategori: Jag bakar

 
 
God fortsättning på er alla. Årets första efterrätt fick maken välja o då blev de tiramisu. Gubben gillar när de bara är ett lagen med kex så de blev som han ville, o smeten gjorde jag på följande sätt:
 
500 g  mascarponeost
16 st  savoiardikex
150 g  strösocker
5 st  ägg, gulor och vitor separerade
2 dl  rom
2 dl  espressokaffe
kakao
 
Så här gjorde jag:
1. Fixa starkt kaffe och låt svalna
2. Separerade äggulorna från vitorna
3. Vispa vitorna till hårt skum
4. Vispa galorna och sockret tills den får en ganska vit färg, ca 3 min
5. Häll i mascarponeost en och vispa ytterligare 3 min
6. Ha i skummet från vitorna och blanda väl.
7. Ha i romen i kaffet och doppa kexens båda sidor och placera i valfri form.
8. Häll smeten på och låt stå, gärna över natten.
9. Pudra kakao över strax före servering 
10. Ät o njut ☺
 
Kommentera inlägget här: