minmatlada.blogg.se

Min mat, min matlåda

Hallon- och kokoskaka

Kategori: Jag bakar


Jag ligger efter ganska mycket med mitt bloggande men har lagat/bakat en massa. men här kommer recept på en hallon- och kokoskaka.
 
Kanan va supergod och väldigt enkel att göra. Kan tillägga att det inte fanns en ända bit som va kvar efter fikat.
 
Recept på själva kakan:
500 g hallos
1/2 dl florsocker
 
75 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
Kokos till formen
 
Ugn: 175 grader
 
1. smörj och strö kokos i en form (ca 28 cm) med löstagbar botten. Lägg hallonen i botten (om det är frysta hallon strö över lite maizena).
2. Smält smöret och låt det svalna.
3. Vispa ägg och socker poröst, blanda i mjöl, bakpulver samt vaniljsockret.
4. Tillsätt matfettet och mjölken
5. Rör till en jämn smet
6. Häll smeten över hallonen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 60 min.
 
Kokostäcke:
75 g smör
2 dl socker
1 dl sirap
1.5 dl grädde
1 pkt kokosflingor
 
7. Under tiden kakan är i ugnen så passar du på och göra kokostäcket.
8. smält smöret och blanda i resterande ingredienser, låt småkoka i ca 5 min.
9. Ta ut kakan ur ugnen och bred kokostäcket över.
10. sätt in kakan i ugnen och grädda i ytterligare 10 min men nu på 200 g.
 
Ta ut och njut av den :)
Kommentera inlägget här: